Saturday, June 12, 2010

Anjang Aki

Anjang aki...Masa kecik kecik dulu ummi sedih tgk citer ni..... walaupun sedih ummi suka tgk citer ni.. cerita ini ada mesej yg tersendiri dan hingga ke hari ini...mesej itu masih berkesan di hati... kesan yg sangat dalam ..dimana hari ini anak anak susah sgt nak menjengah ibu bapa di kampung...

Orang tua yg hari hari dok putih mata menunggu kepulangan anak anak yg sibuk ini... di samping menunggu kehadiran malaikat maut yg akan menjemput mereka kembali kepada Penciptanya.

Tulisan ini hanya sekadar luahan hati ummi.... kerana tak sanggup melihat org tua yg putih mata menunggu anak anak balik menjengah mereka di kg. Cerita ini tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau pun mati... kalau terkena itu mungkin secara kebetulan..sepekara yg perlu kita ingat... yg baik dari Allah yg buruk itu dari diri ummi yg buruk ini.

Sibukkkkkkkkkkkkk!!!!... memang semua org sibukkk... kalau boleh satu hari nanti kalau kita dapat panggilan ibu bapa kita telah kembali ke rahmatullah... jawab panggilan tu..."Maaf kami sibukkkk!!!..." Jika kalian berjaya menjawab panggilan sebegitu... memang ummi tabik... tabik spring kerana anda lah org yg paling sibuk di dunia ini.

Ummi pernah suarakan rasa tidak puas hati pada org2 yg mcm ni pada suami.... tapi apakan daya.... kami ni seperti tepuk sebelah tgn... lalu ummi pun ambil kesempatan ..dgn ruangan yg ummi ada ni...ummi gunakan sebaik mungkin..harap apa yg ummi tulis ni berkesan hingga ke hati tetamu-tetamu ummi yg sudi singgah di teratak ini.

Hari tu ummi dan kak li bercerita pasal ibu mertua masing masing...maklum la kami dah tak de mak... menumpang kasih syg ibu mertua jek... Alhamdullilah...Allah gantikan kami, mak kami dgn mak mertua yg baik ... cerita berkisar tentang yg setiap kali kami nak balik...selagi apa yg ada kat umah mereka...mereka akan bungkuskan utk kami bawak balik.... sebenarnya bukan ibu mertua kami saja...termasuk ibu mertua semua makhluk Allah dimuka bumi ini.

Kalau terdaya... anak anak duduk kat seberang laut pun meraka nak kirim apa yg mereka ada...anak-anak makan anggur kat umah, tak ingat mak...mak makan pisang... pisang tu nak dikirimkan utk anak.... anak sibuk menguruskan rumahtanggan kononnya sibuk dgn hal anak2 sekolah.... mak yg sibuk mengira hari utk pulang...masih sempat menalipon anak anak.... kenapa begini kejam kita perlakukan mereka... tolonglah kasihani mereka. Tulang empat kerat mereka gunakan untuk memberi kesenagan hidup pada kita...sampai masa ini balasan kita pada mereka.

Mahu saja ummi mendokan .."Ya Allah...kau berilah balasan pada mereka..... mereka yang tidak ingat pada ibubapa mereka yg dah tua tua..." tapi apakan daya bukan itu yg diajarkan agama. "Ya Allah aku mohon padamu Ya Allah kau bukakan hati mereka ...kau lembutkan hati mereka..Ya Allah tuhan yg memilki sifat pengasih dan penyayang kau sirami mereka dgn sifatmu itu...utk mereka menyayangi dan mengasihi org tua mereka..."

ingat lah hidup ini ibarat roda... hari ini mereka tua..suatu hari nanti kita pula yg akan tua.... kalau anak anak zaman sekarang tidak ambil endah dgn apa yg kita kata... jgn salahkan sesiapa kerana yg salah itu adalah kita. Kita sendiri tidak menyangi ibubapa kita bagaimana pula mereka...

Jangan samapi ibu bapa kita berpesan.... " kalau mak mati sok balik le ...tu pun kalau tak sibuk...." alangkah ruginya hidup kita kerana pahala yg percuma di depan mata kita tak gunakan sepenuhnyaaa......

6 comments:

mr-aizuddin said...

ni mesti baru lepas tgk drama kat tv3 kan?

El-Zaffril said...

Akak... sedih sedih

ummi said...

a ah baru lepas tgk bola.... sedih

ummi said...

zafril jgn buat org tua cam tu ye...nanti tak dpt redho Allah

myview said...

saya hari2 balik umah..

ummi said...

kalau along tak balik..tok sah kata mak..ngan kak ina, kak ina sekali nangis..... cik mail lagi le siap gosok gosok kaki lagi... hehe ^_^