Wednesday, November 10, 2010

Sehidup Semati


Utusan Malaysia, 10/11/2010 Muka hadapan...Cinta Sehidup Semati

Terpanggil untuk membaca isi kandung cerita tersebut, pelbagai perasaan bercampur baur, sedih gembira terharu dan macam-macam lagi. Cinta orang dulu-dulu kan ... sehidup semati. Tidak seperti cinta hari ni, ibarat menukar baju silih berganti.

Sepasang warga emas dikebumikan dalam satu liang yang sama, seperti yang diwasiatkan sebelum ajalnya. Si suami meninggal jam 1.30am manakala si isteri menghadap Illahi sejam selepas pemergian suami. Alangkah romantisnya percintaan mereka.

Tertanya pada diri, bolehkah kita sehidup semati seperti itu? Apakah resepi percintaan dan kebahagiaan yang mereka amalakan semasa hidup mereka? Sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula suami isteri. Adakah mereka juga melalui keperitan tergigit lidah itu. Tapi bagaimana mereka menangani keperitan tersebut. Sayangnya kita gagal berkongsi resepi dengan mereka.

Jarang di media-media memaparkan kisah resepi romantis golongan Emas ini. Paling banyak dipaparkan kisah perkahwinan artis-artis yang glamer glamer dengan perbelanjaan majlis perkahwinan yang beratus ribu malahan hingga mencecah kepada jutaan ringgit juga. Tapi apa yang kita dapat..setahun dua selepas itu timbul pula kisah penceraian mereka yang menuntut hak yang mencecah jutaan ringgit juga.

Apa yang kita dapat dari paparan percintaan yang mahal itu... ? Kita akan kehabisan wang ringgit untuk majlis perkahwinan kita atau perkahwinan anak-anak kita kerana ingin meniru gaya hidup artis dan orang orang ternama itu. Paling tidak pun kita akan meniru pakaian pengantin yang langsung tidak menitik beratkan aurat dan cara hidup islam yang sebenar.

Bila timbul perasaan rendah diri ummi pada suami, Ummi selalu ckp kat abg aji..:"Kesian abang, bini abg tak cantik macam orang ni orang tu...." Spontan jawapan yang keluar dari mulut suami " Si anu..(artis) yang cantik tu pun bercerai..." Apa moral of the storynya bang.... moral of the story, kebahagian dan percintaan dalam kehidupan lahir dari hati yang pandai menilai dan menghargai pasangan. Chewahh...

Terkadang muak rasanya nak menonton rancangan yang berkaitan dengan wawancara pasangan muda untuk berkongsi resepi percintaan mereka yang disiarkan di kaca tlevisyen kerana terasa seperti plastik. Kepada penerbit rancangan yang bercorak seperti ini, tolonglah menemubual mereka mereka yang dah banyak makan garam. Resepi mereka ini lebih asli dan banyak rencah. Bukan memandang remeh kepada pasangan yang baru mebina mahligai..tapi kita semua masih muda, baru setahun jagung... banyak lagi yang kita perlu lalui dan pelajari.

Marilah sama-sama menjaga keharmonian rumahtanggan kita... agar akan ada lagi laila dan majnun, romeo n juliet... u jump i jump pada zaman kita nanti.

2 comments:

Mimie Elyaney said...

U jump...I jump...mati x smpt mengucap...x sir la gitu...nk mati dlm iman...dlm keadaan tenang..dan biar mati bsama di usia emas sehingga dpt melihat anak2 mbesar dan bjaya...betul x makcu??? Kita hanya merancang...tuhan yg tentukan segalanya...perancangannya lebih baik dari kita...

ummi said...

u want to jump with me kak... if u don't want..means u never love me... no friend you...