Tuesday, September 18, 2012

"Wahai hanjing hanjing sekalian..."


Astagfirullahalazhimmmmm.... Mengucap panjang ummi dan suami masa kami sama-sama sedang menuruni bukit sekolah adik khamis lepas.

Semasa adik menduduki peperiksaan UPSR minggu lepas.. kami suami isteri bercuti selama 3 hari untuk memberi sokongan pada adik.Macam-macam gelagat anak-anak sekolah yang mencuit hati, tidak kurang juga yang membuat hati kami jadi kecut melihatkan keberanian anak-anak zaman sekarang.

Selepas adik masuk ke dalam dewan peperiksaan, kami akan keluar sebentar dari kawasan sekolah. Semasa kami menuju ke kereta, terdapat ssekumpulan anak-anak lelaki berlari-lari di tepi padang sekolah. Mereka bermain dengan gembira tanpa menghiraukan orang-orang di sekeliling mereka. ibarat dunia ini mereka yang punya.

Tiba-tiba datang seorang anak lelaki (darjah 1 rasanya) yang ketinggalan dari kelompok yang berlari-lari tadi menjerit dengan kuat... "wahai hanjing-hanjing sekalian..." ...haaaaa!! terperanjat kami mendengarnya..hendak ditegur, laju pulak larinya. Kami tersenyum sambil memandang satu sama lain.

Dalam hati berkata.."Ya Allah, kami yang dah tua bangka ni pun takut nak cakap macam ni..." Mengapa jadi begini... ? Adakah ibubapa mereka tahu perangai anak-anak mereka ini.? Kadang-kadang anak-anak depan kita lain belakang kita lain pula. Risau memikirkan adakah anak anak aku juga begini ketika berada di luar jagaan kami...

Pengaruh mana yang mereka dapat ni.. menurut kata seorang teman..cuba kau tengok cerita kat tv.. bila cerita yang melibatkan cerita gengster-gengster ni..cuba kita perhatikan dialog dialog yang mereka gunakan. Bukankah anak-anak ini cepat mengikut....

Risaunya... ke mana lah hala tuju anak-anak ini nanti..

No comments: