Wednesday, January 30, 2013

Bahasa Jiwa Bangsa

Aduhai anak -anak zaman sekarang.. tak pandai berbahasa betul. Budi bahasa pun semakin kurang.. macamana nak bina jati diri. Kecanggihan teknologi zaman ini secara tidak langsung telah menghanyutkan dan melalaikan anak-anak ini dari mengangungkan bahasa sendiri. 

Kisah terjadi pada anak-anak ummi sendiri. Kalau dulu masa kita kecil-kecil..pantang mak kita jeling kita dah tahu apa kita perlu buat. Bila mak berbahasa atau perli dengn pantas kita tersentap. Begitu mudah mak-mak zaman dahulu mendidik anak. Mereka cuma perlu pandai bermain bahasa, meraka boleh berjaya membina jati diri anak-anak mereka.

Zaman sekarang jangan kata jelingkan mata, hampir terkeluar biji mata haram tidak diendahkannya. Sebaliknya boleh pulak mereka bertanya kenapa kita membesarkan mata. Itulah yang terjadi pada bujang ummi yang palin kenit, Si adik.

Pada hari minggu yang lalu, ketika ummi dengan abah sedang sibuk mengemas dan melakukan macam-macam pekara si anak yang hensem 2 orang ni sedang leka menonton tv. Mungkin ada rasa tidak selesa bila kami sibuk dengan tugasan, maka si adik pun buat-buat sibuk nak tolong. 

Dengan muka selamba ummi pun cakap, "tak pe dek..tak pe... duduk nak duduk... tak payah susah susah.. ummi dengan abah boleh buat.." ummi rasa itulah bahasa perli yang manis sekali ummi ucapkan. Dengan rasa tidak berdosa, si adik boleh jawab " ish apa pulak tak payah tolong... meh adik tolong...bukan susah pun.."

nak kata apa....?

No comments: