Wednesday, December 1, 2010

Iktibar

Kita juga kan menyusul....


Dalam hidup ni apa saja yang kita lalui ini adalah satu pelajaran. Apa yang kita pelajari pula adalah satu pengajaran. Iktibar adalah suatu ayat yang manis untuk kita gunakan dalam konteks mengambil pengajaran dari apa yang kita pelajari dalam kehidupan ini.

Ada satu pengalaman yang ingin ummi kongsikan supaya kita sama sama dapat mengambil iktibar dari kejadian tersebut. Ini adalah untuk peringatan diri ummi sendiri dan kepada sesiapa jua yang ingin mengambil iktibar. Biar tulisan ummi ni seperti menepuk air di dulang terkena muka sendiri daripada orang beranggapan tulisan ini ibarat siapa makan cili dia terasa pedas. Tidak ada terniat untuk melukakan hati sesiapa.

Cerita berkisar tentang kematian. Baru-baru ini adik kepada abg ipar ummi (Abg Rahmat) telah kembali bertemu Penciptanya. Silapnya ..ummi terlalu ambil ringan. Tak payah ziarah dululah sebab kat ICU nanti dah tukar ke wad biasa barulah ziarah. Tak perasan ke perkataan ICU itu. Berkali juga ummi katakan pada suami... kadang kadang yang sakit.. hidup lebih lama ,yang sihat akan pergi dahulu... Sebenarnya mak arwah yang tidak berapa sihat, tapi arwah pergi dahulu.

Jangkaan kita tidak dapat menjangkau apa yang telah Allah tentukan. Kita jangka akan sihat tapi rancangan Allah lebih cantik. Mungkin sakit yang diturunkan adalah kifarah buat arwah sebelum kembali bertemuNya . Apa yang ummi ingin tekankan.. kalau ada peluang pergilah ziarah kerana kita masih ada kesempatan untuk meminta maaf. Sebagai manusia biasa lagi hina tentu kita tidak terlepas dari termengumpat atau termengata. Bila dah jadi mayat.. tentu kita tak berani nak berbual dengan mayat.

"Setiap yang bernyawa pasti merasai mati. Dan sesungguhnya pahala kamu akan disempurnakan pada hari kiamat. Sesiapa yang dijauhkan dari api neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka dia sesungguhnya telah beruntung. Kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan yang memperdayakan" ( Ali Imran : 185 )

Sepekara lagi bila dia telah pergi... ziarah jenazah berikan penghormatan. Baik atau buruknya dia.. itu urusan dia dengan Allah. Bila kita lihat jenazah secara automatiknya kita akan terfikir .. owhh aku juga akan pergi mengikutnya. Apa yang aku bawa.. dosa aku terlalu byk.. dosa dengan keluarga, dengan kawan dengan jiran tetangga.. adakah kematian aku nanti sesuatu yang mengembirakan atau menampakkan keburukan yang aku lakukan. Dosa yang kita lakukan kita tidak nampak. Kalau tidak secara nyata.. mungkin juga dengan hati. Hati kita terlalu byk termengata... Iktibar yang boleh diambil, kita terima saja siapa pun mereka. Kerana kita tidak mahu kita lebih hina dari mereka. (Ya Allah pelihara aku dari byk mengutuk keburukan org dengan hati ini...)

Inilah pekara yang paling ummi takuti. Berdosa dengan manusia. Berdosa dengan Allah kita boleh bertaubat dan Allah terima taubat kita. Bila berdosa dengan manusia ni payah pekerjaannya. Selagi dia tidak memaafkan kita selagi itulah terrgantung gantung amalan kita. Rasanya biarlah orang mengata kita mengumpat kita atau buat apa saja sesuka hati mereka..tetapi JANGAN kita yang lakukan. Buatlah apa-apa pun kebaikan hanya kerana Allah saja. Itulah sebaik baik balasan. Cari orang yang sudi berkawan dngan kita.. sekurang-kurangnya kita tak mengata dia dan dia tak de modal nak mengata kita. Kalau tidak mampu... DIAM itu lebih baik.

Iktibarnya... sudahkan kita bersedia untuk mengadap Illahi. Moga coretan yang tak seberapa ini dapat mungubah diri kita untuk takut pada Allah.. Takut pada balasan Allah..bila ada takut akan timbul sayang pada Allah.. Jika sudah sayang berbahagialah kita bila meningatiNya. Bila datang rasa bahagia..maka tidurlah kita ibarat tidurnya pengantin bila kita kembali mengadap Yang Maha Esa sementara menunggu hari perhitungan. Wallahualam....

No comments: