Friday, December 10, 2010

Kisah seram.... Perempuan Mengendong Bayi berjalan di Tengah Malam

Sebenarnya aku menulis "Bukan Kerna Nama" tapi kasih sesama insan.

Anak-anak masih di kampung. Hajat di hati nak balik, tapi hari ni hari Jumaat. Esok ada macam macam agenda. Niat untuk mengambil anak terpaksa dibatalkan. Untuk menghilangkan kebosanan duduk di rumah tanpa anak-anak.. macam macam benda yang kami lakukan. Yang paling senang, round satu Melaka.

Malam ni kami keluar makan selepas solat isyak. Sedang enak menikmati hidangan, suami mengusulkan, lepas makan kita ke kedai pak imam cari majalah. Enak juadah yang kami nikmati. Selepas makan kami pun menuju ke kedai Pak Imam.... setiba di kedai Pak Imam...alamak...ada majlis perkahwinan di rumah pak imam ....Kami pun meneruskan perjalanan. Abg aji tanya nak kemana? Jom kita ke Permatang Pasir, jalan jalan ambil angin. Nak balik hari masih muda... jam baru menunjukkan pukul 11.30 malam.

Dipertengahan jalan..... hah! melopong mulut ummi dan suami bila melihat seorang perempuan mengendung bayi berjalan ditengah-tengah malam. Perempuan itu kelihatan seperti masih di dalam pantang. Ya Allah ketika itu perasaan kami bercampur baur. Takut, curiga, kesian entah apa apa lagi lah perasaan yang datang.

Kami abaikan ..kami teruskan perjalanan. Tapi hati kami tidak sedap.. suami patah semula dan kami memberhentikan kereta untuk melihat ke mana agaknya si ibu yang mengendung bayi ni nak pergi. Dia berhenti di perhentian bas di tepi jalan. Bayi yang dikendung di baringkan untuk dia membetulkan lipatan kain batiknya yang hampir terburai.

Abg aji dan ummi bermain teka teki yang tidak sudah-sudah.

Abg: Mi.. nak tolong tak?
Ummi: Entahlah bang...jom kita berdoa dulu

Nak kata hantu kakinya jejak ke bumi...
Nak kata gila..pakaiannya masih terurus
Nak kata dia nak buang bayi...dia sayang bayinya... cara pelukannya dan cara dia cium anaknya sambil berjalan...tak mungkin dia ingin membuang bayi tersebut.
Segala persoalan bermain di benak pemikiran kami.

Kami pun berdoa " Ya Allah ya tuhan kami jika dia orang yang baik dan waras, kau izinkan kami membantunya, kalau dia makhluk yang engkau tidak redhai kami menolongnya, kau bantulah kami dan jauhkan kami dari dugaan yang tidak mampu kami tanggung"

Lama dia berhenti di perhentian bas. Kami masih memerhatikan dia dari dalam kereta. Tidak berapa lama selepas itu, dia menuju ke kedai mini market yang berhampiran. Abg aji mengarahkan ummi cuba risik risik apa agaknya yang dia buat atau beli di mini market itu. Didalam hati "Ya Allah kau mudahkan urusanku kau bantulah aku...."

Ummi pun berlakon membeli tepung. Selepas ummi pandang dia atas bawah atas bawah.. konfirm dia waras. Dia memberi senyuman pada ummi. Ya Allah manisya senyuman dia. Senyuman penuh kekuatan. Sementara menunggu pekedai mengambil tepung sempat ummi bertanya beberapa soalan kepada dia.

Ummi: Nak pegi mana ni dek malam malam bawak baby
Si ibu: Beli susu anak kak, susu kehabisan
Ummi: Nampak gaya macam dalam pantang
Si ibu : Ye kak, baru 16 hari
Ummi: Kenapa keluar malam malam dek, bahaya..kan dalam pantang
Si ibu: Anak-anak yang lain dah tidur, nak tinggalkan baby kesian, saya jalan perlahan perlahan kak.


Ya Allah... hancurnya hati ni bila dengar si ibu ni didalam pantang dan mengendung bayi yang berusia 16 hari keluar di malam hari mencari susu untuk si kecil. Mana suaminya.. mana orang yang bertanggunjawab ke atas dia. Titisan air mata ini ummi biarkan jatuh di dalam hati.

Ummi: Meh akak hantar balik ya
Si ibu: Tak pe kak, menyusahkan akak jek..lagi pun bukan jauh sangat.

Ya Allah jarak dari kedai ke rumah dalam 100 meter dikatanya tidak jauh bagi orang yang dalam pantang sepertinya.

Ummi: tak pe dek meh akak hantar. Kesian anak..sejuk malam malam diembunkan
Si ibu: terima kasih kak
Ummi: Suami adik kerja ke? (ummi cuba mengorek rahsia kenapa sang suami membiarkan si isteri bersusah payah mencari sesuap susu buat si kecil yang kelaparan)
Jawapan terpaksa ummi rahsia demi menjaga hati banyak pihak.

Ummi gapai beg plastik yang sarat dengan susu, cili, ikan bilis dan sedikit keperluan lain. Ummi ajak dia ke kereta. Si ibu tidak membantah dan ummi pimpin dia ke kereta. Dalam kereta ummi soal lagi.

Ummi: Anak ke berapa ni dek
Si ibu: Anak ke 6 (Ya Allah murahnya rezeki kamu)
Ummi: dek, kenapa tak susukan dengan susu badan saja . Tak la penat nak pergi kedai malam malam macam ni.
Si ibu: Saya tak sihat kak..ada tyroid. Baby tak boleh minum susu saya. Baby pun tyroid jugakkk.... kalau dia minum susu saya nanti mulutnya pecah pecah

Ya Allah dihati ku di dada ku sarat dengan sendu. Selama ini kita rasa kita susah ada lagi yang lebih susah dari kita. Abg aji bukam membisu, menahan sendu seperti ku agaknya. Jantungku berombak kencang ku gagahi setabah wanita itu.

Ummi: kat mana rumah dek
Si ibu: depan sikit betul kat simpang tu kak

Sekali lagi ..seperti di hempas hempas hati ku kebumi bila melihat terataknya yang didiami seramai 8 orang ahli di dalamnya adalah sebesar ...owh tidak mmapu ummi mengungkapkannya.

Turun dari kereta, walaupun miskin harta tapi dia kaya budi bahasa. Sambil mengucapkan terima kasih yang tidak putus putus dia melambaikan tangan ketika kami meninggalkannya.
Kami membukam seribu bahasa. Abg aji tidak mampu berkata apa apa... kami tertanya tanya...cukupkah itu saja bantuan yang mampu kami beri kepadanya.

Ya Allah...terima kasih atas segala nikmat yang kau kurniakan kepada ku. Terima kasih atas susunan rancangan mu yang sangat indah pada malam ini. Suatu rencah kehidupan yang ingin ummi kongsi bersama semua.... sebagai insan hina ini..apa yang mampu kita lakukan?

Ya Allah ya tuhanku sesungguhnya engkaulah sebaik baik pengatur rancangan. Berilah si ibu kekuatan dan pahala yang kau janjikan pada mereka yang meramaikan umat Muhammad SAW. Kau murahkan rezekinya kau mudahkan segala urusannya. Aminn aminn ya rabalalaminnnnn

Sebenarnya aku menulis "Bukan Kerana Nama"..tapi kerana kasih sesama insann...

3 comments:

mr-aizuddin said...

Alhamdulillah.. ingat pesan Nabi SAW..
"Barangsiapa yang melapangkan dari orang mukmin kedukaan dunia, nescaya Allah akan melapangkan dia dari satu kedukaan dari segala kedukaan pada hari kiamat. Dan barangsiapa yang memudahkan atas orang yang susah, nescaya Allah akan memudahkan baginya di dunia dan akhirat. Dan barangsiapa menutupi rahsia seorang Islam, necscaya Allah menutupi rahsianya di dunia dan akhirat. Dan Allah selalu menolong hambaNya selama hambaNya itu dalam susah menolong saudaranya." (Hadith Riwayat Muslim)

myview said...

memula baca tajuk.. ingat kak ina nak buat cerita hantu ke ape...

ntah mengapa.. akhir nye cerita air yg turun dari mata mencurah2 pulak..

ummi said...

Alhamdullilah...terima kasih din & along...
tu la kadang kadang kita rasa kita susah, ada lagi yang lebih susah...

Moral of the story... jauh berjalan luas pandangan.... jgn jalan kosong jek ya... hidup ni indah dek.... hiasi hidupmu dengan keindahan.

Along air mata itu ada ubatnya...