Wednesday, July 6, 2011

Hidup Tidak Selalunya Indah.....

kehidupan umpama pelangi..cantik, berwarna warni

Dalam hidup ni, kalau tak de ujian tak de cabaran bagaikan mayat hidup. Hidup kita ni warna warni macam pelangi. Ada masa susah ada masa senang..ada masa suka..ada masa duka. Ada masa kita di atas ada masa kita di bawah. Ada masa sihat ada masa kita sakit....(berapa banyak "ada" larrrr.....)

Apa yang ummi nak kongsi sama-sama ialah sikap kita. Kita ni selalu lupa hidup ni tak selalunya indah. Oleh kerana itu, apa saja yang kita hendak lakukan kita kita kena fikir berbalik balik. Kalau kita hidup dalam landasan, insyallah mudah urusan kehidupan kita

Kalau ikutkan hati, byk pekara yang tidak berfaedah hendak kita lakukan. Beza orang yang dipandang Allah dengan yang tidak dipandang Allah. Kalau kita tidak mendapat hidayah, tindakan kita selalu menyusahkan diri sendiri. Kalau kita selalu mengharapakan kasih sayang Allah dalam tindak tanduk kita, kita pasti di pelihara Allah.

Kalau kita sering kecewa, tidak tenang, panas baran, hidup kucar kacir, jangan salahkan Allah. Suluh suluh diri kita ini. Apa yang Allah suruh kita tak lakukan, tapi bila kita susah, kita minta doa ..kita nak Allah tunaikan masa tu jugak... adilkah kita?

Pendek kata dalam hidup ni, buat yang Allah suruh tinggal yang Allah larang. Halal dan halam jangan dicampur adukan dalam kehidupan. Belajar hidup bersyukur.. jika pandai bersyukur kepada Allah, kita jugak akan pandai berterima kasih kepada manusia.

No comments: