Thursday, September 22, 2011

Berdoa dan terus berdoa.. kamu akan terasa seperti berbual dengan Allah...

singgah di blog i luv islam... trjumpa ayat ni (terima kasih ustaz)

"Berdoalah kamu kepada Allah Taala dalam keadaan kamu yakin akan dimustajabkan. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai dan alpa." (Riwayat al-Tirmizi, disahihkan oleh al-Albani).


Saat Syaitan mengoncang iman dengan lajunya...seperti tidak ada ruang untuk aku berzikir dan menarik nafas untuk bertenang... ya Allah mengapa begitu kuat syaitan ini menyeksa diri ku... di letak pelbagai prasangka.. di campur adukkan dengan bisikan bisikan jahatnya .. walaupun tidak sesedap syair syair cinta ..aku terus bertarung dan terus bertarung dengan godaan syaitan laknatullah ini. Tidak berhenti henti aku berdoa kepada Allah.. peliharalah aku ya Allah..peliharalah aku dari godaanya ya Allah..

Ku ulang zikir di pc ku berkali kali...ku ulang bacaan yassin berkali kali... akhirnya dapat juga ku kecapi sedikit ketenangan. Muhasabah diri ... aku seorang yang kepala angin... panas baran..cepat melenting.. sifat mazmumah yg ada pada diri ini menyebabkan ramai orang yang tidak sealiran dengan ku payah mendekati diri ku ini. Prinsip hidup ku mudah.. jika kau jujur dengan ku insyallah Allah pelihara perhubungan ini.

Dari pagi hingga ke petang aku berdoa kepada Allah moga dilembutkan hati ku.. kerana hati yang keras susah untuk ditenangkan. Alhamdullilah Allah kurniakan ketenangan. Aku cari laman laman nurani yang dapat menjirus sedikit keimanan ke dalam hati ku....

Akhirnya terasa seperti berbual dengan Allah.... bila pengantaranya adalah suami tercinta.. tiba tiba abg aji telefon dan beritahu dia suka ayat ni...

Al-Muzammil Ayat 10 -11 "Bersabarlah terhadap apa yang mereka katakan dan tinggalkanlah mereka dengan cara yang baik. Dan biarkanlah Aku bertindak terhadap orang orang yang mendustakan yang memiliki segala kenikmatan hidup dan berilah mereka penangguhan yang sebenar. "

Terimakasih ya Allah aku yakin janji mu benar

Prasangka itu adalah racun. Bukankah lebih baik untuk mendapat kepastian tentang sesuatu cerita, kita bertanya kepada tuan punya badan. Apabila kita bertanya kepada orang lain takut cerita yang disampaikan itu tidak benar.. bila tidak benar bukankah itu FITNAH!!!... kalau tidak kita tinggalkan saja dengan cara yang baik.

Menceritakan keburukan orang memang seronok, seperti mengunyah daging BBQ.. Ya Allah kau jauhkan aku dan keluargku daripada perbuatan yang sia sia ini. Tapi bagi mereka yang di umpat.. mari kita baiki diri, kerana kita pun bukan sempurna. Kita perlu di umpat untuk kita sedar diri. Tapi jangan kita gundah gelana kerana pahala orang mengumpat hal kita tu.. free free dapat kat kita. Mungkin mereka dah kaya dengan pahala. Tapi kepada orang yang suka mengumpat itu, berjimat cermatlah di dunia takut kita muflis di hari kemudian. (PERINGATAN!! untuk diri saya juga)

Apa yang ingin dikongsikan di sini, jadilah diri kita yang sebenar. Jangan berpura-pura, makin ramai yang ku lihat.. mereka mampu bergelak ketawa bertepuk tampar tapi di belakang mereka megutuk sesama mereka. Jauhilah perbuatan seperti ini..kerana gejala seperti ini melhairkan masyarakat yang hipokrit. Harus diingat kita ni bodoh kita ni alpa tapi Allah tidak pernah alpa..dan malaikat Allah sentisa jujur dan setia mencatit setiap perbuatan kita.

Sama sama kita berdoa agar ALlah sucikan hati kita... Ya Allah peliharalah hati ku ini dari suka berprasangka dan suka mengata.... kerana perbuatan ini akan menjauhkan akudari kasih sayang Mu Ya Rabb..... Sesungguhnya yang baik itu dari ALlah dan yang buruk itu dari diriku yg hina ini...

Jom berdoa......

No comments: