Monday, December 5, 2011

ADAB

Adab... baca macam mudah..eja pun mudah.. nak lakukan aje yang susah. Dalam hidup kita, adab lah yang menentukan nilai murni kita ni. Dari kita celik mata hingga pejam mata, kita perlu menjaga adab.

Kita ada adap bangun tido, adap mandi, adap makan, adap berkeje dam macam macam adab lagi. Satu adab yang orang terlepas pandang ialah adap menjemput orang.

Bila kita ada majlis kesyukuran, majlis berkhatan, majlis cukur jambul, majlis kahwin, dan lain lain majlis lagi.. kita perlu menjemput orang. Orang yang kita jemput juga sangat sensitif dengan jemputan kita.

Memandangkan cuti sekolah ni, banyak sangat jemputan, tiba-tiba ummi terpanggil untuk mencoretkan serba sedikit tentang adab menjemput.

Ada yang beria-ia menjemput, ajak kita sekeluarga.. datang rumah, bawak kad dan tulis nama pada kad. Kalau tak pergi pun kita rasa berdosa sangat. Bukan ke memenuhi undangan itu suatu tuntutan.

Baru-baru ni ummi nampak ada satu kad jemputan kawin atas meja di tempat kerja ummi. Tiada bernama, tiada bahasa dan tiada apa-apa. Kita nak pergi jemputan tu pun kita terfikir-fikir. Undangan ni iklhas ke atau sekadar melepas batuk di tangga. Bukan ke kita orang melayu kaya dengan bahasa. Susah ke kita nak "mengambil bahasa"...

Sekadar peringatan untuk ummi dan sesiapa yang mahu ambil pengajaran ada beberapa tips untuk kita menjemput.

1. Kalau orang tu jauh..kita hantar kad.. kita tulis nama. Kalau orang itu berkeluarga tulislah sekeluarga. Takkan dia pergi jemputan kita dia nak tinggal anak bini dia.

2. Kalau dekat dengan kita, kalau kita malas sangat nak tulis nama dekat kad, sambil kita hulur kad, kita cakap dengan mulut.. bukan kena bayar pun kan kalau kita bercakap.. ckp cam ni " kad ni kad kawin sipolan si polan, jemput datang ya..bawak keluarga sekali.. " susah ke... ?

3. Ingat!!! bila menjemput ...pastikan keluarga mereka juga dijemput. Sesuai dengan hadis Nabi yang ini...

Dari Abu Mas’ud: Rasulallah SAW diundang pada majlis jamuan makan, kemudian ada org lain(tidak diundang) mengikut Baginda,Setelah sampai ,Rasulallah SAW memberi tahu tuan rumah bahawa “Orang ini” mengikut kami, kalau engkau izinkan biarlah dia ikut serta,kalau engkau tidak suka biarlah dia pulang. Tuan rumah berkata:”Saya izinkan ya Rasulallah”
(Mutafaq ‘Alaih:Riyadhus Shalihin:Imam Nawawi:Jld 1:MS830)

Jemputlah dengan ikhlas pasti orang memenuhi undangan kita dengan ikhlas juga...

Andai kata orang tak datang ke majlis kita jangan pulak kita merungut, menceceh, mengumpat orang tak datang rumah kita. Tengok dulu cara kita, betul atau tidak. Ini pekara makan bukan boleh di buat main. Kalau tak suka nak jemput ...
JANGAN JEMPUT !!! .. ingat adab kita menjemput juga, orang boleh menilai kita.. kerana kita ini sentiasa berada di dalam penilaian manusia...

Wallahualam....

2 comments:

Anonymous said...

Ada banyak lagi la ummi~~~
kena edit suma tu.

p/s: hohoh! macam pengarah editorial.

ummi said...

alar amel janji mesej sampai....hehe.. tq tuan editor... cik tunang tak nak komen ke?