Tuesday, December 27, 2011

Basikal Adik Kena Curi

Inilah rupa basikal adik yang hilang... arwah basikal niii...

"errrmmmm sedapnya bau..ummi masak apa?" tanya adik. Kebetulan hari tu ummi masak lauk ikan kembung bakar dgn lala goreng cili. Bau dia jek adik dah tak tahan.

"dik dah masuk basikal.." tanya ummi..."jap lagi la.. adik dah tak tahan bau ummi masak ni"..balas adik. Ummi diam aje, suka hati lah dik. Naqib tak payah tanya, dia memang sayang harta benda dia.

"Blurrpp..Alhamdullilah.." adik ucap syukur selepas kenyang menikmati hidangan malam. "Ha gi amek basikal bawak masuk..kang sesia jek.." kata ummi. Adik akur dan terus keluar...

Tiba-tiba... adik berlari-lari anak ke bilik belakang, muka adik cemas.."napa dik" tanya ummi. "basikallll...basikall adik dah tak dee..." pintas adik. "ha.. kan ummi dah kata" ummi mula mengeluarkan sebutir dua peluru sebelum menghamburkan bom atom yang tersimpan rapi ni.

ummi dah agak dah..patutlah hati ni dari tadi berkata-kata.. hati ni macam tak tentu rasa. Licik betul pencuri ni.. bayangkan dengan keadaan basikal di dalam pagar rumah, kami sedang menikmati makan malam di depan rumah dan keadaan pintu masih belum berkunci. Betapa beraninya pencuri ni. Bayangkan punya licik pencuri ni, kami tidak dengar apa-apa bunyi.

Pekara pertama yang kami skeluarga buat..pujuk hati dan terima ketentuan Illahi dan yakin kalau kami bersabar Allah akan ganti dengan sesuatu yang lebih baik. Mugkin kami kurang bersedekah agaknya. Setelah hati rela di pujuk, kami sekeluarga keluar meronda. Tiada rezeki kami.

Sejak kebelakangan ini, kejadian mencuri basikal semakin berleluasa di taman kami. Hampir setiap rumah baik yang berkunci atau tidak pasti kehilangan basikal. Selang 2 hari kejadian di rumah ummi, jiran ummi pula mengalami nasib yang sama. Lebih menyakitkan hati rumah jiran ummi berkunci, basikal tersusun rapat, dia licik melakukan tugasan.

Malam berikutya ummi kumpul semua jiran-jiran tetangga. Kami bermesyuarat untuk mengatur strategi bagaiman untuk memasang umpan menangkap pencuri ini. Itulah yang dikatakan jiran sepakat membawa berkat. Selepas sejam lebih kami bermesyuarat, masing-masing sudah mula mengangkat kaki untuk pulang, tiba-tiba abg aji ternampak sekumpulan anak-anak muda berbasikal lalu di taman kami. Tiba-tiba salah seorang dari mereka berhenti dan cuba untuk patah balik bila melihat kumpulan kami.

Ummi suruh naqib kejar dan bawak budak itu kepada kami. Entah apa taktik yang naqib gunakan akhirnya budak itu akur. Panas telinga adik tu di terjah dengan soalan bertubi-tubi dari pakcik-pakcik yang ada dalam mesyuarat kami. Orang benar selalunya berani, walaupun digertak adik ini dengan berani memberitahu kami... salah seorang dari kami menyoalnya.."dik, kat mana beli basikal ni..." "saya beli dengan kawan, pak cik..100.00 jek. pak cik nak..kawan saya kata dia ada banyak stok...." mak aiiii... memang lurus hati adik ni. Kami ambil basikal tersebut dan cari bukti-bukti sahih...mana la tahu kot kot itu benar basikal kami. Bila di amati.. basikal itu warna yang sebenar warna biru tapi telah disembur warna oren... berdebar jantung ummi..."alamak ..ni warna basikal anak aku"... ummi panggil adik dan suruh buat pengecaman, katanya "eh ni mcm tayar basikal adik..." tapi kami tak boleh mengaku itu basikal kami kerana kami tidak punya bukti yang cukup kukuh... lagipun menurut adik yang berani tadi basikal tu telah di beli lebih awal dari tarikh basikal kami hilang.....

Keadaan menjadi sedikit huru hara, apabila pengerusi taman datang, di panggil sidang kampung dan dilaporkan pada polis. Tidak berapa lama selepas itu kereta peronda polis pun sampai dan menyuruh ummi membuat laporan dan adik yang berani tadi di bawa ke balai polis untuk membantu siasatan.

Abang aji terlalu marah bila adik tadi di bawa dengan "radio car" ke balai polis. Setiba di balai polis, kami terus membuat laporan. Ketika sedang membuat laporan, polis dan adik tadi pun sampai. Berkali-kali ummi pesan pada polis itu adik ini jangan diapa-apakan kerana dia baik hati untuk membantu kami dan secara tak langsung dia juga boleh membantu pihak polis.

Kami berdoa supaya usaha murni ini mendatangkan hasil..dan pencuri yang berjaya menjalankan tugas dengan penuh dedikasi ini dapat di tangkap. ...

1 comment:

Anonymous said...

leg starter motor saya pun sena curi!

:(