Tuesday, February 4, 2014

Sombong Itu Milik Allah...

Allah Ta’ala berfirman,


 وَلاَ تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلاَ تَمْشِ فِي اللأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللهَ لاَ يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَجُوْرٍ  {18}


Dan janganlah kamu memalingkan mukamu dari manusia (karena sombong) dan janganlah kamu berjalan di muka bumi dengan angkuh. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang sombong lagi membanggakan diri.” (QS. Luqman:18)

Sombong itu pakaian Allah..tapi Allah tak pernah sombong dengan kita. Kita ni tak ada apa-apa, semua yang kita ada Allah yang punya... mengapa kita nak sombong. Sebesar biji sawi sombong yang ada dalam diri kita boleh menghumbankan diri kita ke dalam api neraka. 

Haritsah bin Wahb Al Khuzai’i berkata bahwa ia mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,


أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِأَهْلِ النَّارِ قَالُوا بَلَى قَالَ كُلُّ عُتُلٍّ جَوَّاظٍ مُسْتَكْبِرٍ


Maukah kamu aku beritahu tentang penduduk neraka? Mereka semua adalah orang-orang keras lagi kasar, tamak lagi rakus, dan takabbur(sombong). (HR. Bukhari no. 4918 dan Muslim no. 2853).
 
Ya Allah aku mohon pada Mu...himpunkan aku dengan orang yang baik-baik di dunia ini agar aku dapat berhimpun lagi dengan mereka di akhirat nanti. Kenapa ummi mohon dengan Allah himpunkan ummi dengan insan-insan mulia di dunia ini..? kerana orang baik-baik ini tidak sombong. Jiwa mereka penuh kasih sayang...jiwa mereka penuh kerendahan hati dgn Allah... kami bersahabat dengan berpesan-pesan kepada kebaikan ...kami bersahabat dengan penuh kesabaran..

Susah ummi susah mereka...susah mereka susah ummi juga. Alhamdulillah, Allah kurniakan ummi dengan ramai insan2 yang berhati mulia. Orang kata orang kaya , orang pandai, orang cantik semuanya sombong. Tapi ummi menafikan kerana kalau kita kaya yang beriman, cantik yang beriman orang pandai yang beriman... sombong itu bukan pakaian mereka. 

Buat apa kita nak sombong. Tiada apa pun milik kita yang kita boleh sombong di dunia ini. Jom kita senyum. Bila kita senyum muka kita manis ..... ahli syurga wajahnya manis manis...jom kita praktis dari sekarang...

Kita tanam dalam diri.... semua orang hebat dan kita nak jadi hebat macam mereka... semua orang ada kelebihan mereka yang tersendiri... Allah jadikan kelebihan pada setiap insan suapaya kita tak boleh nak kata kita lebih hebat dari mereka.... contoh kalau kita doktor..orang tu surirumahtangga... kita hebat sebagai doktor yang merawat pesakit...tapi surirumah lebaih hebat kerana mereka mampu melahirkan doktor dan insan-insan hebat yang lain dari dalam rumah kannnn... 

Kita mahir pegang pen..pegang komputer... kita mahir pegang cangkul tak... maka jangalah sombongg ehhhh




No comments: