Thursday, April 17, 2014

Kalau kita susah....

 https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRs0TEbWkn8byE5azk07_4ojDt-X5qnfp1NzOaXnY9HiMb-PACt


Assalamualaikum wrh.,

Alhamdulillah...pagi ni ummi ditemukan Allah dengan seorang pelajar istimewa. Dia datang kaunter ummi hari ni nak collect vouver buku BB1M. Ketika dia duduk dan ucap selamat pagi pada ummi..hati ummi terdetik...ya Allah apalah sakit adik ni agaknya kerana sebelah dari matanya berbalut..

Teman sepejabat menegur dengan selamba... "dek, mata you kenapa...." 

"Mata saya sakit... tak balance kalau saya tak tutup nanti saya akan mual dan muntah-muntah ..saya baru lepas laser.." jawab adik itu.

Sempat ummi bertanya beberapa soalan kenapa bila macamana bla bla bla... Rupanya kata dia, kecacatan ini, buta sebelah mata sejak kecil lagi.

Ummi seperti biasa...suka meninggalkan sepatah dua kata perangsang untuk adik-adik yang bermasalah supaya mereka terus kuat...dan secara tidak langsung ummi mengharapkan perhubungan kami akan menjadi ingatan dan berkekalan.

"Dek, kalau you rasa susah..you jangan lihat orang yang senang, nanti you akan kecewa dan menyalahkan tuhan... you tengok pada orang yang lebih susah dari kita, dan kita akan bersangka baik dengan tuhan.You beruntung kerana walaupun tuhan beri you satu mata tapi you pandai manfaatkan mata you... you belajar ...ada orang tuhan bagi mata yang sempurna tapi gagal manfaatkan matanya... "pesan ummi pada dia...

Adik itu memang anak baik...dari air muka dia yang lembut kita boleh agak orangnya macamana. 

"Betul kak, mak saya selalu pesan..dalam hidup kita perlu sentiasa bersyukur..." jawab adik tu dengan senyuman manis.

Seperti halilintar ayat adik tu...menerpa ke hati ummi...sentap hati ummi dibuatnya. Kalau yang bercakap tu dari orang yang beragama islam ummi tak berapa terasa..kerana pekataan itu sudah menjadi makanan kita... tapi ini dari seseorang yang bukan beragama islam. Malu dan hina rasa diri ini.

Subhanallah... kerdilnya rasa diri ummi... dan ummi bercita-cita andai dapat ummi berdakwah padanya untuk memeluk islam Subhanallah. Ya Allah mohon permudahkan....

Itulah ya dalam hidup ini... jangan suka komplain Allah...kenapa nasib aku macam ni kenapa aku susah macam ni ...kenapa masalah bertimpa timpa pada aku...kenapa...kenapa ..kenapa.. Stop complaining!!! banyakkan syukur... nak baca susah kita...kita tengok susah orang... pasti kita menjadi insan yang bersyukur...

Teringat ummi kisah menjaga si buah hati saat hujung hujung nyawanya di hospital... kita ingat kita susah... ummi ingat ummi susah..jaga suami kat hospital...anak-anak tinggal kat abang ngan kakak... ada mak cik katil sebelah lagi susah.... suaminya kena potong kaki sebelah.... kat rumah ada mak yang sudah uzur... perjalanan dari hospital ke rumah dalam 45 KM... tunggu motor orang hantar.... ya Allah terus ummi insaf....dan takmo komplain komplain dengan Allah...

Ya Allah sungguh cantik perancangan Mu..memang benarlah janji Mu... kalau kita syukur Allah tambah nikmat dan jika kita kufur sesungguhnya siksaan Allah itu amat pedih. Sepanjang ummi jaga si buah hati, dari sakit...meninggal..hingga ke saat ini... segala urusan ummi dipermudahkan Allah kerana ummi yakin Janji Allah itu benar... Allahu Akhbar..

Jangan mengeluh dengan nasib kita ya kerana...kalau kita susah.... ada lagi orang yang lebih susah hidupnya...


Jom senyum mcm Dhea...
Senyuman syurga..penuh keikhlasan


No comments: