Thursday, August 29, 2013

Buah Hati

sambungan kisah semalam...


saat menguruskan jenazah buah hati... dari hospital.. ketika nak mandii.... saat di kapan...disolatkan dan disemadi... tiada sesaat pun ummi berenggang dari si buah hati. 

Cuma apabila sampai saja jenazah di rumah...ummi minta diri dari buah hati untuk membersihkan diri. 2 hari di hospital dia tidak mengizinkan ummi balik untuk mandi. Setiap kali bila ummi minta izin, dia buat tak reti hinggalah lagi setengah jam dia nak pergi meninggalkan ummi... barulah dia kata.. "tak pe mi..kejap lagi kita balik mandi rumah kita..." ummi ingat kata2 tu saja-saja rupanya ia nya cukup memberi erti. Sambil berlawak umi katakan pada si buah hati..."memanglah ummi nak balik mandi rumah kita..tak kan mandi rumah jiran... " kata ummi tanpa syak wasangka kata kata tu sungguh bererti dari buah hati. Lagi dekat dia nak pergi lagi langsung dia tak nak lepaskan ummi... dia bersandar di dada ummi ..letakkan kepalanya dengan kepala ummi...seperti dia ingin beritahu dia dah nak pergi..

Jam sebelas pagi..selepas dia minta ummi bersihkan dia tukarkan baju yang cantik-cantik..dia minta baju hospital yang cantik yang sudah bergosok... ummi usahakan, salinkan... dan dudukkan dia rapi rapi... seperti ada pengarah yang suruh kami lakukan adengan ini... ketika dia duduk mengadap ummi...ummi genggam tangannya.. ummi renung matanaya...tapi dia hanya tunduk saja... umi cuit sedikit dagunya sambil berkata.."bang cuba angkat muka sikit.. dari tadi tunduk jek macam pengantin... " gurau ummi....

ummi pegang tangannya...lalu ummi pun berkata.."bang.. sepanjang kita hidup sama-sama, banyak dosa kita kan bang..ummi mohon abang ampunkan ya dosa ummi dari dulu sampai sekarang. Apa yang ummi termakan terminum dan apa apa jua hal..mohon halalkan ya... dan ini duit sumbangan dari rakan-rakan mohon abang halalkan untuk ummi gunakan nak selesaikan segala urusan... " dia cuma pandang mata ummi..sambil senyum dan cuit umi dia kata..."mengada ngada je ummi..."

siapa sangka ya.. aturan Allah Maha Cantik Maha Hebat... lapang dada kerana walaupun ummi tak tahu apa yang ada di hati dia.. dia suka ke tak suka..tapi tanggungjawab ummi padanya telah ummi laksana. Ummi tahu abang sayang ummi kan bangg... sayang sampai syurga. Ummi tahu abang sayang ummi sebab tu abang ckp kita balik mandi...

Terima kasih buah hati ummi, dengan kata-kata itu di hadapan mak dan kakak..ummi dapat keizinan untuk membawa buah hati pulang dimandikan dan disemadikan berhampiran kediaman ummi. Sebagai anak bongsu dan masih mempunyai mak...keputusan untuk membawa balik jenazah memang susah sekiranya tiada persefahaman dari kedua belah pihak. Tapi ibu mertua ummi sangat memahami dan baik hati...hinggakan ummi bersihkan diri pun mak suruh cepat..katanya nanti buah hati tercari cari ummi.Ketika semua sibuk tanya jeanzah di mana kembumi... ummi jumpa mak..ummi pegang tangan mak..ummi minta keizinan dari mak merrtua ummi.."mak, mak dengar tadi ucu ajak nor balik mandi...andai kata mak izin dan mak redho boleh nor ambil ucu balik rumah kami... ?"... dengan tangisan yang masih berbaki... mak kata.."ambillah nak... mak izinkan..."

Ya Allah pada masa itu lapangnya dada ummi... terasa lepas suatu bebanan...

Kata kakak ummi... kematian ini seperti drama, macam telah diatur-atur dengan cantik ceritanya. Saat buah hati nak menghembuskan nafas yang terakhir, semua berada di sisi..yg anak-anak datang berlari-lari dan lebih menyayat hati bila saat mak katakan pada buah hati... "ya Allah mak halalkan susu mak nak..  " ketika itu hanya Allah saja yang tahu...bagaimana mudah dan lembutnya buah hati meninggalakn kami dengan sebutan Allah tak lekang lekang dari bibir. . Memang indah rezekinya. Itulah balasannya bagi anak sebaik dia..yang tak pernah derhaka dan tak pernah melukakan hati ibunya. Anak soleh, suami penyayang, abah yang hebat dan sahabat yang baik.. moga syurgalah tempatnya.

Entah mana datangnya kekuatan...ummi minta anak2 jangan tangisi jenazah ini...kerana abah org yang berbahagia cantik jenazahnya mudah urusannya..Alhamdulillah anak2 ummi kuat.. dia cuma menangis saat abah pergi tapi selepas itu tiada setitik air mata membasahi pipi saat menguruskan jenazah ini. Saat Ummi dan anak-anak mengiringi jenazah di dalam van.. ummi katakan pada anak... jangan bersedih dengan pemergiaan ini..Allah telah pinjamkan abah pada kita selama 14 - 15 tahun. Korang sempat membesar dengan kasih sayang seorang abah..sedangkan Rasulullah tak pernah merasainya. Semua yang kita aa bukan milik kita ya nak...semua Allah punya. Terima kasih anak-anak ummi yang baik...koranglah penguat semangat ummi meneruskan kehidupan ini.

Saat jenazah hendak dimandikan, ummi minta pada bilal izinkan saya mandikan jenazah ini kerana sepanjang sebulan lebih dia sakit saya yang uruskan... Alhamdulillah ummi diizinkan mandikan jenazah ini bersama beberapa org ahli keluarga yang lain. Dari hidup hinggalah dia sudah menjadi jenazah... buah hati memang suka memudahkan urusan orang... tak perlu ramai orang bertoal-tolak nak pusingkan badannya..sekadar ummi ckp kat jenaahnya..."bang..paling kiri ya.. kita cuci belakang.. ummi kira 1 ..2 .. 3..abang pusing ya... dan memang orang baik ini mendengar kata... tak perlu susah susah dia mengikut saja... Subhanallah..banyak sungguh iktibar dapat di ambil dari kematian si buah hati. Cantik sungguh jenazah ini dan senang urusannya untuk di mandikan.

Selesai mandi..dan dikafankan... kini semua ahli keluarga sahabat handai rakan taulan diizinkan untuk mengucup jenazah... Subhanallah ramai yang kata wajahnya cantik seperti arab dengan jangutnya yang manis... itulah buah hati ummi sentiasa manis dan berseri .....

Ketika giliran ummi untuk mengucup jenazah, tiba-tiba...

bersambung.....

1 comment:

Hjh Noralenna Abbas said...

Sedihlah ummi.....'buah hati' ummi memang seorang yang baik budi, terkenang ketika bila beliau memenuhi permohonan alang , menjadi imam solat jemaah, walaupun tidak berapa sihat waktu itu. Semoga Allah mencucuri RahmatNya ke atas roh 'buah hati' ummi. Ameeen.