Wednesday, April 21, 2010

Agenda Syaitan Yg Tak Henti Henti

Dalam surah AL-A'raf ayat 200 - "Dan jika SYAITAN datang mengodamu, maka berlindunglah kepada Allah, Sungguh dia Maha Mendengar dan Maha Mengetahui."

Hari ni ialah hari pembukaan Majlis Menghafaz Al-Quran Peringkat Kebangsaan di MITC Melaka.

Pulang dari sekolah agama anak-anak memberi cadangan untuk kami pergi ke majlis itu selepas solat maghrib nanti. Isyak nanti boleh kami jemaah di Masjid MITC. Kami terima cadangan anak-anak..dan bersiap-siap.

Nak tahu agenda syaitan itu...bukan main marah agaknya dia bila kami bersiap-siap hendak ke MITC. Pada awalnya ummi bercadang mengenakan jubah..tapi kata abah.. alamak glamernya. Sebab jubah tu mengerlip ngerlip macam nak pergi majlis org kawin. Ummi membatalkan niat..yg abahnya pulak.. berpakaian biasa... sesampai di MITC..Ya Allah semuanya anggun dan kacak berbaju melayu bersongkok dan bersampin..yang muslimatnya pula manis berbaju kurung dan ada juga yang berjubah. Ya Allah takkan kami nak masuk dengan baju yg macam ni.. Naqib dan Aqlan bersemangat sungguh.

Ummi pun saiko Naqib dan Aqlan elok-elok.. "kita balik dulu ye nak nanti esok kita datang lagi..lagipun majlis ni sampai 25/4." Masing-masing memberontak kerana semangat dari pulang sekolah tadi tak abis lagi .... Puas memujuk..dari lembut ke keras ...keras ke lembut... "malu ummi nak, nanti kita salin baju dulu esok kita dtg lagi.."

Ummi pasrah ummi yakin kalau tidak diizinkan Allah, kita dah di depan pintu MITC kalau Allah tak izin tetap kita tak boleh masuk. Sesungguhnya kita manusia yg lemah tidak tahu apa yg terbaik yg telah Allah rancangkan. Kami terpaksa berkeras dengan anak-anak untuk pulang saja insyallah di izinkan Allah kami ke sana malam esok.

Sungguh jahat agenda syaitan, digodanya pula anak-anak ummi... sebelum pulang kami singgah di Masjid MITC untuk solat isyak.. punya jahat Syaitan tu..di godanya Naqib tak nak masuk dalam masjid. (selama ni Naqib selalu merayu-rayu hendak ke surau atau masjid tapi ummi tak bagi kalau kerja sekolahnya banyak..tapi kali ni Naqib menangis nangis tak nak masuk ke dalam masjid.......)Berlaku la drama pergelutan antara Naqib dan abah di depan masjid. Dalam hati ummi hanya mampu mengharap pertolongan Allah dan berlindung dari perbuatan jahat syaitan laknatullah.

Alhamdullilah kami dapat solat berjemaah... ummi simpan dendam ummi yg nak marah pada Naqib..selesai solat Ummi kerjakan Naqib cukup-cukup dengan kata-kata yang cukup panas dan menyinggung perasaan Naqib. Biarkan tujuan Ummi biar Naqib ingat... ingat sampai mati yang agenda syaitan ni tak berhenti henti sampai kita mati.

Bengkak2 mata Naqib menangis... Aqlan diam seribu bahasa...dia memang takut kalau ummi dah naik gila ... Ummi tanya kat Aqlan tahu tak kenapa Allah tak izinkan kita masuk dalam MITC tadi... dia geleng kepala...sebab Allah tahu dalam hati anak-anak ni marah ummi ngan abah... (ummi serkap jarang pada Aqlan...) betul tak adik ada marah ummi dalam hati... dia angguk kepala...ummi ni mak la dek... Allah pelihara ummi dia beritahu melalui gerak hati ummi...lain kali boleh tak marah mak bapak dalam hati.... Naqib & Aqlan geleng kepala.

Dah cukup tazkirah ummi...ummi suruh dua dua amek wuduk dan solat sunat 2 rakaat minta ampun pada Allah.... Ya Allah jadikanlah anak ku anak-anak yang soleh ya Allah...sesungguhnya agenda syaitan itu sangat licik...peliharlah kami ya Allah peliharalah kami dari kejahatan syaitan yg direjam ini.

Untuk menyedapkan hati anak-anak...ummi janji insyallah ...ummi akan bawak jugak...ummi ckp pada mereka Allah taknak kita pergi malam ini, mungkin esok kerana malam Jumaat ganjarannya lebih besar dari malam malam lain... suatu pekerjaan yang berat untuk memberi keyakinan pada anak supaya bersangka baik dengan Allah...tapi insyallah ummi akan cuba yg terbaik buat anak anak ummi supaya kita sama-sama berlindung dengan Allah dari agenda jahat syaitan laknatullah ini....wallahualam


4 comments:

~mIsS_p00h~ said...

Bersangka baik!~

Sama-samalah kita usahakan untuk mengamalkannya. Mungkinkah kita terlupa Tuhan ada janjinya~ :)

Anonymous said...

alhamdulillah...

peringatan di blog ummi makin menarik!

p/s: sejuk hati abg bad.. heh!

ummi said...

amboi..amboi...
ni dia ckp menarik ...jap g dia letak status...(bila kak ina mula mengarut)....

ummi said...
This comment has been removed by the author.