Friday, April 9, 2010

Baru ku tahu...

Salam pagi Jumaat yang penuh keberkataan buat semua.

Pernah suatu ketika suami meluahkan rasa hati pada ummi... kata suamiku .."abg rasa dah sampai masanya utk ummi membincangkan isu isu semasa yang semakin serius kat blog ummi." mak ai bang ...ummi rasa ramai yang kenal sapa ummi ni... tapi bang demi merealisasikan impian abang nanti ummi selang selikan entry ummi dgn isu isu semasa ni ye... dan ummi rasa entry ummi kali ni agak serius la jugak...

Naqib anak sulungku.. bagitahu dia ada amali utk ujian sekolah agamanya. Selepas dia baca nota yang diberi oleh ustazahnya dan dia minta aku menyoalnya kembali. Topik yang diberi - Adab terhadap kedua ibubapa.

Ummi pun soal aqib.. Sebutkan lima adab terhadap kedua ibubapa:

Naqib jawab:

Adab terhadap kedua ibubapa
1. Membaca doa utk kedua ibubapa kita... ummi rasa semua dah maklum dgn doa tersebut
2. Mentaati kedua ibubapa selagi tidak bercanggah dengan hukum Allah..
3. Bermanis muka kepada ibu bapa
4. Menyahut panggilan ibu bapa dengan segera
5. Jangan menyampuk ketika mereka sedang berkata kata


Alhamdullilah aqib .... menjawab soalan teori memang mudah nak..tapi nak mempraktikkan nya adalah suatu pekara yang agak sukar. Syaitan tu sentiasa disisi kita. Sebelum Aqib dapat nota dari ustazah pernah tak ummi ajar Aqib pekara pekara tersebut. Aqib menganggukkan kepalanya..tapi aqib buat tak semua tu... Naqib menggelengkan kepala...

Begitulah juga pada kita semua ..zaman sekarang anak lebih besar dari kedua ibubapa. Anak bergaji besar berpangkat besar... dia lebih berkuasa, mak bapak ckp byk dia apa ada hal...bulan bulan gaji mak bapak aku masukkan... yang mak bapak pulak..dah banyak makan gaji ngan anak..terpaksa akur..terpaksa takut... anak buat jahat kita bela..janji kita ditaburkan dengan wang ringgit.... bukan banyak cuma 5 pekara mudah ni saja yang perlu kita lakukan..... Allah tidak pernah membebankan sesuatu pekara yang tidak tertanggung oleh kita.

Peringatan untuk ummi dan peringatan utk kita semua... inilah cabaran kita yang paling besar didalam mendidik anak-anak.. kadang kadang kita rasa kita dah cukup bagus mendidik anak-anak..anak2 kita la yang terbaik yang kita didik..tapi tidak dimata orang lain..mungkin didepan mata mereka memuji anak anak kita tapi di belakang kita mereka mengeji..kita tidak tahu.

Jadi asasnya didalam medidik anak anak menjadi anak yang baik.... kita didik diri kita dulu mentaati kedua ibubapa kita..ari ni kita melukakan hati kedua ibubapa kita tidak mustahil satu hari nanti, kalau tidak hari ni mungkin esok lusa kita pasti menerima balasannya.

Sebelum post ummi minta pendapat suami...

ni komennya: Errmmm.......Abg gase baik untuk permulaan bagi entri agak serius cam nih....cuma kalu ade lagi entri-entri yg cam nih...cuba perbaiki dari segi gaya bahasa dan cara penyampaian. And die punyerr...picthing ok..vebrator pun bagus ...Over all ok la..Usaha lagii......
(camane nak serius)

2 comments:

mr-aizuddin said...

bagus2.. cuba interview jugak si adik supaya boleh la kita compare jawapan kedua-duanya.. mana la tau kut2 adik lg terer dlm soal2 keibu-bapakan ni..

Anonymous said...

saya belom berangan nak ada anak, tapi saya akan 'tag' entri ni untuk rezeki masa hadapan.

bole aaa...?