Sunday, February 20, 2011

Serik ke Berdoa.... Jangannnn!!!


Sedang anak-anak dan suami lena diulit mimpi... ummi masih di sini dok mematuk matuk papan kekunci ini. Kalau ayam yang patuk dah lama kenyang agaknya. Tapi ummi, lagi patuk lagi ilham datang mencurah-curah. Seolah-olah ayam yang kelaparan tak berhenti-henti meneruskan patukan. Semuga hasil yang keluar nanti dari patukan ini adalah suatu hasil yang dapat memberi manafaat kepada sahabat yang sudi singgah.

"Doa"..... kenapa perkataan ini berlegar-legar di benak ummi malam ini. Adakah topik ini juga yang akan ummi kongsi bersama kalian. Andai dizinkan Allah ummi berharap agar nukilan hati ummi dapat mengetuk hati dan mendekatkan diri kita padamu ya Rabbi.

Tersenyum sendiri ketka memandu pulang dari kampung.. Abg aji dan anak-anak tertidur keletihan kerana petang tadi mereka memancing di kolam Anjang. Lebih menyeronokkan lagi bila nenek ikut sama. Alhamdullilah, Allah menerima doa kami supaya mak pulih seperti sediakala.

Malam ni, masjid di kampung suami, mengadakan sambutan Maulidur Rasul. Sungguh hebat sambutan Maulidur Rasul pada tahun ini. Pada paginya ada perarakan dan malamnya pula ada ceramah agama bersama Datuk Hassan Din. Syukur ke hadrat Illahi cadangan ummi disambut baik oleh abang ipar ummi yang juga Pengerusi Masjid di kampung suami.

Tiba-tiba.... kotak fikiran ini beralih ke zaman ummi anak dara... ummi teringat doa ummi pada masa itu.... Ummi sentiasa berdoa.."Ya Allah ya tuhanku kau kurniakan kepada aku seorang suami yang baik.. seorng suami yang baik agamanya baik pekertinya dan baik keturunanya...." rupanya doa itu kita tidak nampak hasilnya pada masa itu...hari ini kita berdoa bukan hari ini kita dapat..... setelah 13 tahun mendirikan rumahtangga... baru ummi nampak inilah doa yang ummi minta selama ini.

Alhamdullilah..rata-rata semua memuji abg aji ni baik pekerti..tapi org heran mcm mana ummi yang brutal ni dapat abg aji...hehe (bukankah itu kerja Allah)... dan hari ini betul-betul buat ummi tersenyum dengan doa ummi selama ini ialah... Abag ipar ummi yang sulong, imam masjid ...abg ham..abg yang ke 6 pula Pengerusi masjid yang sama.. dan sebelum mereka datuk dah ayah mereka juga imam dimasjid ini. Memang Iman tak dapat diwarisi tapi keturunan yang baik akan membuahkan hasil yang baik juga. Seorang adik abg aji juga guru tahfiz yang terkenal di kawsan kami.Rupanya inilah keturunan yang baik yang ummi minta dalam doa ummi selama ini.

Bukan niat membangga diri tapi tersentak hati ummi hari ini, bila ummi perasan ..owhh inilah doa yang aku minta selama ini. Kesimpulannya janganlah berhenti berdoa... berdoa..berdoa..dan terus berdoa... berdoa dengan yakin..kerana Allah tidak pernah memungkiri janji....

Ada satu lagi doa ummi yang tak henti-henti.. dan ummi masih menanti dan terus menanti..menanti dengan penuh kesabaran kerana ummi pasti .... hasilnya pasti manis suatu hari nanti...Jomm kita berdoa.

4 comments:

Nurul Nadia Saat said...

terharunye saye......

ummi said...

kenapa nurul terharu sayang...

nikmat Allah terlalu byk untuk kita syukuri...

~mIsS_p00h~ said...

Ummi~

Syukran jazilan 4 d reminder! ^^ Kuliah tentang kehidupan versi alam maya? =D

ummi said...

kalau kuliah bertentang mata.... lagi panjang....

takut titisan air mata yang melimpah.... dapat membanjiri gurun tempat yang aina selalu pegi tu.... hehe

jgn berhenti berdoa ye dek....